Zatímco v Německu je závod šestičlenných týmů na 24h tradiční týmová akce s pevným místem v kalendáři každý sudý rok (dříve se střídali se Švýcarskem), tak u nás se tento závod i přes bohatou historii z termínovky úplně vytratil. Pořadatelé ze Stavárny se snaží tuto milou tradici opět oživit. Pravidelně se závodů účastí, takže moc dobře ví, jaká je to sranda.
Až dneska jsem náhodou zjistil, že se můj taťka historicky prvního 24h závodu u nás v roce 1982 v Seleticích na fotbalovém hřišti zúčastnil. Bohužel technické problémy se světlem (podomácku vyrobeným) jim tehdy znemožnily závod úspěšně dokončit. Letos se na start postavil taky, ale to je jiný příběh 😀…
UPDATE: Přeci jen dám pár fotek, které táta vytáhl z archivu
Osobně jsem vždy s chutí sledoval report kluků z Turnova o tom, jak se německých závodů zúčastnili. Trošku jsem i snil si to taky jednou zkusit, ale nějak nebyla příležitost a hlavně ten správný impuls.
Princip závodu
Princip celého závodu je jednoduchý – oběhnout za 24h co nejvíc tratí (až v případě rovnosti počtu tratí rozhoduje čas). Hlavní trať na 24h absolvují šestičlenné týmy, kde jsou alespoň dvě ženy a maximálně tři muži kategorie H21 ze stejného klubu. Vedle hlavního 24h závodu jsou připravené i menší sestřičky na 12h a 6h.
Tratě se dělí do 4 skupin, které jdou po sobě:
- rozbíhací tři farstované úseky – totožné jako na tříčlenných štafetách, např. ČPŠ (Český pohár štafet)
- denní úseky – dělí se na E (easy) a H (hard)
- stmívací úseky – ST (short twilight) a LT (long twilight)
- noční úseky – dělí se na E (easy) a H (hard), reflexy na kontrolách
Kromě prvních tří úseků si závodník výměnou za papírový kupón (každý tým kromě startovních čísel dostal trhací arch se všemi tratěmi) s označením trati v prostoru výdejny mapy odebírá mapu a vyráží na nefarstovanou trať. Byly připraveny tratě s celkovou vzdušenou vzdáleností 196,2km.
Celý závod začíná hromadným startem prvních úseků, kde první tři úseky jsou pevně dané. Následně je možné vybírat z denních úseků až do vyhlášení doby (pořadatel ohlásí rozhlasem), od které se musejí běhat stmívací úseky. Následují noční úseky a nad ránem je možné běhat již cokoliv – co zbylo/na co jsou ještě síly.
Kamenice v akci
Teď už k samotnému závodu, který se konal na louce u obce Dubenec, okr. Příbram, sjezd 41km D4 směr Příbram.
Kamenice postavila na start jediný tým a to rovnou na královskou trať ve složení – 1.Fanda P. (last minute nahrazený Cášem), 2. Honza N., 3. Kačka Z., 4. Martina M., 5.Petr D. a 6. Tomáš Ch.
Start hlavního závodu na 24h byl v sobotu v 9h.
Na závodníky čekal náročný terén s velkým množstvím detailů – kamenů, hustníčků, terénních tvarů, ale také místy bažinatý a pěkně zarostlý vysokou trávou.
Závodilo se na mapě Houpačka, která tento závod nehostila poprvé.
Závod měl mezinárodní účast. Kromě Čechů dorazily i slovenské, maďarské a německé týmy. S účastí německých týmů se nese i tradice, že na shromaždišti musí být polní sauna. A taky že byla! Kdo vyzkoušel, ten nezapomene 😅.
Ačkoliv byla teplota přes den velice příjemná, tak v noci klesala až nepříjemně nízko a ohřátí v sauně přišlo obzvlášť pro ty zmrzlejší hodně vhod. Celou situaci krásně dokresloval jasný úplněk.
Základem úspěchu bylo vybudovat kvalitní týmové zázemí na odpočinek a plánování strategie. My jsme si postavili dva stany a vztyčili klubové křídlo. A samozřejmě nesměla chybět křesílka.
Specialitkou byly hned dvě sběrky (100 a 150), takže bylo nutné si kromě předchozího běžce hlídat i správný směr příběhu.
Kdo? Co? Za kolik? Kdy?
Významnou součástí celého závodu je plánování rozdělování tratí, které se neustále mění. Každý si na náročných a zapeklitých tratích vybral slabší chvilku, takže o změny ve stíhání/nestíhání nebyla nouze. My jsme zvolili tabulkovou metodu s delšími denními úseky na začátek a kratšími před nočními. Stmívací úseky nás trošku vypekly a vůbec nevyšly za Cáše a Toma jak jsme plánovali. Martina s Petrem můžou vyprávět, jak pěkné to bylo. Je to takový náhodný prvek, který dokáže plán pěkně rozbořit.
Ukázka plánování u Tesly Brno:
No a na závěr galerie našich borců a borkyň, kteří neunikli (Petr unikl 😀 ) pozornosti foťáků:
Každý z nás absolvoval nakonec minimálně 5 tratí. Honza s Cášem dokonce šest. Postupný přehled map co absolvoval Cáš:
No a ještě dlužím fotku po doběhu, zkus najít 10 rozdílů:
A jak to dopadlo?
Každý si našel svého soupeře, se kterým sváděl boje do posledních minut. Nám se nakonec podařilo absolvovat hodně slušných 32 tratí o celkové délce 129.6km. Až čas hrál v náš neprospěch a posunul nás za Dobříš, Žabiny či OLV Thueringen, se kterými jsme se na dálku přetahovali.
Za mě byl výsledek až tím posledním na co jsem koukal. Snažili jsme se toho prostě oběhnout co nejvíc a každý ze sebe vydal maximum.
Team Name | Team # | Finish | Km | Leg Count | |
---|---|---|---|---|---|
1 | OK Lokomotiva Pardubice | 17 | 04.06.2023 06:54:26 | 189.8 | 41 |
2 | Slavia Hradec Králové | 2 | 04.06.2023 08:32:48 | 185.5 | 40 |
3 | O PosTU Dresden | 16 | 04.06.2023 08:53:06 | 185.5 | 40 |
4 | Tesla Brno | 19 | 04.06.2023 08:57:29 | 175.9 | 39 |
5 | K.O.B. Choceň | 14 | 04.06.2023 08:36:42 | 166.2 | 38 |
6 | VŠTJ Ekonom Praha | 11 | 04.06.2023 08:56:36 | 157.5 | 37 |
7 | SOS Jindřichův Hradec | 20 | 04.06.2023 07:21:58 | 150.5 | 36 |
8 | Tretra Praha | 15 | 04.06.2023 08:27:47 | 144.6 | 35 |
9 | Yellow Grasshoppers | 13 | 04.06.2023 08:24:27 | 137.2 | 34 |
10 | Bratislava snakes | 12 | 04.06.2023 08:31:53 | 137.3 | 34 |
11 | Perpetuálně Mobilní Skvadra | 8 | 04.06.2023 08:34:16 | 137.3 | 34 |
12 | Pannon Bobabobekovci | 18 | 04.06.2023 08:49:48 | 132.9 | 33 |
13 | OK Dobříš | 7 | 04.06.2023 08:25:09 | 124.9 | 32 |
14 | OLV Thueringen | 5 | 04.06.2023 08:40:45 | 126 | 32 |
15 | ŽABINY B | 6 | 04.06.2023 08:46:17 | 125.2 | 32 |
16 | OK Kamenice | 10 | 04.06.2023 08:49:22 | 129.6 | 32 |
17 | OOB TJ Tatran Jablonec n. N. | 3 | 04.06.2023 08:42:38 | 102.9 | 28 |
18 | TJ Hostivice | 4 | 04.06.2023 08:59:48 | 93.8 | 25 |
19 | FS Praha | 21 | 03.06.2023 20:16:58 | 10.9 | 3 |
Poděkování a pozvánka závěrem
Závěrem bych chtěl pořadatelům poděkovat za připravený závod, který bylo náročné absolvovat, ale stejně tak stálo hodně sil ho připravit. Navíc, když se do cesty pletl Covid.
Pevně věřím, že se za dva roky akce opět uskuteční s ještě větší účastí a že se závodníci budou domů vracet sice značně unavení, ale spokojení a plní zážitků jako jsem se vrátil já.
Cáš
Slušná práce !!! Jste borci !